A jógáról bővebben

A jóga eredete: A jóga szanszkrit eredetű szó, szótöve a judzs; jelentése: összekapcsolni, összekötni, átvitt értelemben pedig a figyelmet összpontosítani, aminek során az egyén lelke eggyé válik a kozmikus lélekkel.

A jóga olyan testmozgással összekötött életfilozófia, amely megtanítja gyakorlóját arra, hogyan csendesítse le elméjét, és ezzel energiát szabadít fel a test minden egyes részében.

A jóga terápiás hatása különösen fontossá vált napjainkban. Ellensúlyozza zaklatott világunk rohanó életformáját, az ezzel járó stresszt. A jóga olyan, mint egy menedékhely, ahova visszavonulhatunk, és ahol megszűnnek a fájdalmak, gyötrelmek.

Ez nem csak üres frázis vagy ígéret – gyere, adj magadnak egy esélyt, próbáld ki, hogy magad tapasztald meg csodás hatását!

A hatha jóga, mint az egyik legismertebb ősi jógairányzat. A “ha” szó a Napot jelenti, a “tha” pedig a Holdat. A hatha jóga kiegyensúlyozza a Nap és Hold jellegű (aktív és passzív, szoláris és lunáris, prána és apána) energiákat a szervezetben. Az órák jellege statikus, az ászanákat hosszabb ideig tartják ki a gyakorlók. A hatha jóga ideális teljesen kezdők számára is.

“Yogasaye chitta vriti nirodha” ‒ a jóga az elmében lévő hullámzások megszüntetése. (Patanjali)



“Ahogy a fáklya lángja sem rezzen, amikor nem fúj a szél, hasonlóképpen az elme és a szellem is szilárddá válik a jóga gyakorlásának köszönhetően.” ‒ (Krishna)


Jógaetikett

Kérem, hogy vedd figyelembe az alábbiakat.

  • A reggeli órák lemondása előző nap 20 óráig lehetséges, a délutáni óráké aznap délig. Ezen időkorláton túl az óra lemondása vagy az elmulasztott lemondás az óra teljes díjának kifizetésével, illetve bérletes gyakorló esetén 1 alkalom levonásával jár együtt.
  • A terem befogadóképessége korlátozott, ezért arra kérlek, jelentkezz be előre!
  • A bérletet meghosszabbítani nem lehet, ezért tervezz úgy, hogy a lejárta előtt fel tudd használni!
  • Érkezz órakezdés előtt 5-10 perccel, hogy legyen időd átöltözni, illetve ráhangolódni a gyakorlásra!
  • A törökbálinti Józsefhegyen jógaeszközöket biztosítok, de hozhatod a sajátjaidat is.
  • A jógaórán a saját felelősségedre veszel részt. Aktuális fizikai állapotodról (egészségügyi problémák, mozgásszervi panaszok, várandósság stb.) ezzel együtt is tájékoztass, kérlek!
  • Mindig a saját tempódban haladj, figyelj a testedre, és sose erőltesd addig, hogy fájjon! Ha egy gyakorlat közben apró feszülést érzel, az még jó, de fájnia nem kell semminek.
  • Kényelmes ruhában gyere!
  • Az órán általában mezítláb jógázunk, esetleg – a fázósabb lábúak – zokniban.
  • Óra előtt ne edd túl magad, lehetőség szerint 1 órával előtte már ne egyél!
  • Mobiltelefonod kapcsold ki megérkezéskor; jógázás közben csak a gyakorlatokra koncentrálunk.
  • Menstruáció ideje alatt figyelj a tested jelzéseire, végezd a gyakorlatokat a saját ritmusod szerint, és kerülj minden olyan pozíciót, amikor a csípő feljebb kerül a szívnél!
  • Terhesség alatt inkább a kismamajóga-órákon való részvételt ajánlom.
Kinek jó a jóga?

Az a jó, hogy a jóga tulajdonképpen mindenkinek jó :), hiszen:

  • nőknek és férfiaknak is ajánlom;
  • idősebbeknek és fiatalabbaknak egyaránt megfelelő;
  • bármikor be lehet kapcsolódni, mivel az órák nem egymásra épülnek;
  • nem szükséges előképzettség;
  • egészségi állapottól, kondíciótól függetlenül bárki végezheti, hiszen még a nehezebb/haladóbb gyakorlatoknak is mindig van egy könnyebben végrehajtható változata, és – a nehezebb gyakorlatokkal párhuzamosan – ezeket mindig be is mutatom. Így az óra minden pillanatában mindenki a saját képességeinek, határainak megfelelően gyakorolhat.
Mely esetekben ajánlott kimondottan a jóga?
  • Ha gerincbántalmakkal, ízületi problémákkal, merev izomzattal küzdesz, ugyanis a jóga kíméletesen nyújt, lazít, és oldja a kötöttségeket.
  • Ha futsz vagy aktívan sportolsz, mert a jóga megóv bizonyos klasszikus sportsérülésektől azáltal, hogy rugalmasabbá tesz.
  • Ha rendszeresen sportolsz/sportoltál, de sérülés miatt ki kell/kellett hagynod a megszokott edzéseket.
  • Ha stresszes az életed, és/vagy szeretnél kicsit kiszakadni a hétköznapok nyüzsgéséből, ugyanis a jóga a lélekre is hat.
  • Ha nem tartod magad „sportembernek”, de mégis szeretnél tenni valamit a fizikai kondíciódért. Itt nem abban áll a kihívás, hogy bírod-e tüdővel; a hangsúly a nyújtáson, a lazításon és a statikus pózok jelentette erőnléti, egyensúlyi feladatokon van.
Milyen hatással lesz rád a jóga? / A jóga hatásai
  • A tested átalakul: az izmaid erősödnek, hajlékonyabb leszel, a gerinced egyenesedik.
  • A hátadat érintő, különböző eredetű panaszaid javulnak/megszűnnek.
  • Fiatalabbnak, fittebbnek érzed magadat, a mozgásod könnyedebb, rugalmasabb lesz.
  • Segít elérni/megtartani az ideális testsúlyt.
  • Edződik a szív- és érrendszered. Erre egy példa: a szívizmot erősítik az úgynevezett fordított pózok. Ezt úgy veszed észre, hogy ha majd például futsz, nem emelkedik meg annyira a pulzusod, mint korábban, hiszen a megnövekedett vérmennyiséget a rugalmasabbá vált szív- és érrendszered gond nélkül képes lesz a tested sejtjeihez eljuttatni.
  • Kedvező hatással van az emésztő- és légzőszervrendszerre, valamint a hormontermelésre. Már pusztán a hasi légzés elsajátításával is optimalizálódnak ezek a folyamatok, és ehhez még hozzájön az ászanák pozitív hatása.
  • Erősödik az immunrendszered, mivel a gyakorlatok a belső szerveidet is stimulálják, és meggyorsítják a méreganyagok távozását a szervezetedből.
  • Fejlődik az önismereted: tudatosabb leszel. A jógában sokat kell önmagadra, a tested apró jelzéseire figyelni, így jobban megismerheted a saját „működésedet”.
  • Csökken a stressz az életedben, hiszen a jóga stabilizálja az idegrendszert.
  • Sokkal energikusabb leszel.
  • Fejlődik a kreativitásod. Jógaórák után sokszor megszületik „a nagy ötlet”, lendületet kaphatsz, megvalósítási vágyat bizonyos dolgokra, problémák megoldására.
Első teszt cikk
Pixels.com - Minden jog fenntartva